Eesti Keele Instituudi
rahvamuusika töörühm


Ajaloost
1978. a. oktoobris moodustati Keele ja Kirjanduse Instituud juurde rahvamuusikasektor, mille juhatajaks sai Ingrid Rüütel. Sektori algkoosseisu kuulus erineva folkloristliku ja muusikalise ettevalmistusega liikmeid - nii Tallinna Konservatooriumi (Vaike Sarv), Tartu Ülikooli (Ingrid Rüütel, Anu Vissel), Tartu Muusikakooli (Edna Tuvi ja Sirje Kurg) kasvandikke kui ka häid traditsioonilise kultuuri kandjaid (Õie Sarv - setu suurlauliku Anna Vabarna lapselapselaps). Kuigi kõik olid koolis (Tallinna Konservatooriumis õpetas prof. Herbert Tampere, Tartu Ülikoolis ja Tartu Muusikakoolis U. Kolk) läbinud rahvamuusikakursuse ning kaitsnud rahvamuusikaalased diplomitööd, pandi algusest peale suurt rõhku enesetäiendamisele ja kaasaegsete uurimismeetodite tundmaõppimisele. Sektori metoodikaseminaridest võtsid osa ka muusikateadlane Jaan Sarv Eesti Raadiost, rahvapillide uuurija ja "Leegajuse" juht Igor Tõnurist Ajaloo Instituudist, Urve Lippus KKI arvutuslingvistika sektorist jpt.

Keskenduti eesti ja teiste sugulasrahvaste rahvamuusika kogumisele, uurimisele, publitseerimisele ja propageerimisele. 1979. aastal lisandusid senistele uurimisteemadele eesti rahvatants ja obi-ugri rahvamuusika.

1990. aastal, kui rahvaluule ja rahvamuusika sektorite baasil loodi folkloristika osakond, nimetati rahvamuusika sektor ümber rahvamuusika töörühmaks.

Kogumistöö
Sektori esimestel aastatel võeti osa Kirjandusmuuseumi rahvaluuleekspeditsioonidest (Simuna 1978, Hiiumaa 1979), kogudes frontaalselt kõiki rahvaluuleliike. Hiljem lahkneti ning pearõhk asetus piirkondadele, kus rahvamuusika on säilinud: Kihnu saar (I. Rüütel, K. Torop, A. Vissel) ja Setumaa (V. Sarv, I. Rüütel). Kolmel aastal (1980-1982) koguti Vastseliina kihelkonna kui setu ja võrumaa traditisooni piiriala folkloori. Erilisteks uurimisobjektideks on olnud ka obiugri (H. Silvet) ja nganasaani (T. Ojamaa) rahvamuusika. Kultuuri on jälgitud üldisemas sotsiaal- ja kultuuriantropoloogilises kontekstis ning muutumises. Nüüdisaegne heli- ja videosalvestustehnika on loonud võimalused rahvamuusika adekvaatsemaks jäädvustamiseks esitussituatsioonis. Katsetatud on koguja huvist lähtuva meetodiga: kogutud täiendavalt materjali käsilolevate uurimuste ja trükiväljannete (A. Vissel karjaserepertuaar, lastemängud; T. Särg Karksi laulikud jne.) jaoks.


Rahvaviiside uurimine


Rahvamuusika andmebaas ja rahvaviiside tüpoloogia
Võimaldamaks suurte materjalihulkade automatiseeritud läbitöötamist ning viiside leidmist erinevatest tunnustest lähtudes, valmistatakse ette rahvamuusika andmebaasi. Rahvaviiside andmebaasi üldkontseptsiooni, kodeerimissüsteemi ja tüpoloogia põhimõtted on välja töötanud I. Rüütel, arvutiprogrammid Koit Haugas. Loodud unikaalne automaattüpoloogia võimaldab diferentseerida meloodiatüüpe. Esialgu on arvutisse sisestatud paar tuhat viisi koos 32 tunusest koosneva üldosaga. Tüpoloogilist analüüsi on rakendatud eesti ja teiste läänemeresoome rahvaste vanemate rahvaviiside uurimisel. I. Rüütel on uurinud eesti vanemaid, üherealisi viise ning võrrelnud neid karjala ja ingeri paralleelidega. T. Särg rakendas sama meetodit üherealiste lühikese refrääniga ja Karksi regiviiside tüpologiseerimiseks; E. Tuvi analüüsis Jõhvi ja Iisaku regilaule, A. Vissel kaherealisi karjaselaule. Senine uurimine on näidanud, et regiviisidel on kõige tugevam seos regiooniga, kõige nõrgem laululiigiga.


Rahvaviiside piirkondlikud iseärasused

Setumaa laulutraditsiooni on uurinud V. Sarv, Õ. Sarv, I. Rüütel.

V. Sarve uurimused on käsitlenud setu rahvalaulude spetsiifikat: heliridu ja rütmitüüpe, nüüdisaja parimaid setu laulikuid; setu rahvalaulude konteksti jne. (Veera Pähnapuu, O. Laanetu, Jekaterina Lummo jt). Ühe rahvalauliku kolm stiili. - Teater. Muusika. Kino, 1995, 1, 35-42; Videofilmid "Lauluema Kati Lummo", "Lauluema Veera Pähnapuu" /; "Leelopäev Obinitsas", "Lihavõtted Lepal", "Linikpääd linnukesed", "Mano tulli maaselitsa", "Paabapraasnik Polovinas" jpt.

Rüütel on uurinud setu rahvalaulu kihistusi ja etnokultuurilist tausta, valmimas on film setu pulmadest.(I. Rüütel. The Setu Folk Song in Finno-Ugric and Balto-Slavic Contexts. - FUSAC `88 ACEFO. Proceedings of the Sixth Annual Meeting of the Finno-Ugric Studies Association of Canada. Editied by Joel Ashmore Nevis. Lanham 1989, 23-33).
Kihnu Vana Kandle viiside osa ettevalmistamisega on I. Rüütlil valminud ulatuslik ülevaade Kihnu rahvaviisidest, lisaks on ilmunud artikleid Kihnu pulmakombestikust, käsitletud on meeste ja naiste rollide vahetumist Kihnu rahvakultuuris, nüüdisaegseid laulumeistreid jpm. (Rüütel I. Kihnu pulmakombed - juured ja suundumused. - Rahvausund tänapäeval. Tartu 1995: 328-353 jt, lisaks arvukalt videofilme: "Hoia Kihnu saare randa", "Kaevandu Anni lugu"; "Kihnlased. Kaevandu Anni leivategu", "Kihnlased. Marina Rooslaid", "Kihnlased. Matused Kihnus" jpt.)

Virumaad on uurinud I. Rüütel ja E. Tuvi. I. Rüütli artikkel "Ei saa tõusta Toonelasta..." käsitleb rahvalaule ja -muusikat Virumaal 20. sajandi algul ning E. Tuvi esitab ülevaate Jõhvi ja Iisaku rahvaviiside kohta (Rahvakultuur Ida-Virumaal). I. Rüütli sulest ilmus ka rahvalaulu- ja rahvamuusika ülevaade koguteoses "Virumaa", valmimas on Virumaa rahvalaulude laulik.

Karksi kihelkonna rikkalik viisipärand (tüpoloogia, regiviiside varieerimine jm) on T. Särje uurimisteemaks. Lisaks sellele on ta uurinud Karksi laulikute genealoogiaid ning Karksi rahvamuusikuid tänapäeval. (Särg T. Lauliku lapsepõlv. - Vanavaravedaja. Tartu : TÜ, 1995, 2, 47-56; Särg T. Of Singer's Blead? Alont of Kins Singers from the Karksi Parish. - The Family as the Tradition Carrier. Conference Proceedings. Tallinn 1996. 1: 161-170. (NIF Publications No. 31) jt.

Uurimuse Põhja-Tartumaa töö ja tavandilaulude viiside iseärasustest on kirjutanud I. Rüütel. Kogumiku "Tartumaa" jaoks on valmimas A. Visselilt ülevaade Lõuna-Tartumaa regiviisidest ja Tartumaa kohalikest lauludest. Üldviiside ja zhanriviiside vahekorda Võrumaa töö-ja tavandilauludes on jälginud A. Vissel.

Saaremaa viisidest on eriti põhjalikult läbi uuritud Mustjala kihelkonna regiviisid. I. Rüütli Mustjala regiviiside tüpoloogia avas rahvamuusikasektori väljaande seeria "Ars Musicae Populaaris". Mitmeid artikleid on sama uurija avaldanud ka Saaremaa laulumeistritest ( Rüütel, I. Viime selle lauluotsa siiapoole Laimla metsa...(Pöide laulumeistrid Konstantin Tuttav ja Aleksander Nõgu). - Kingissepa rajoonis. Tallinn 1985: 153-158; Rüütel, I. Ida-Saaremaa külalauludest ja laulumeistritest. - Keel ja Kirjandus . 1974 nr. 4-5).

Rahvamuusika liikide uurimused

V. Sarv on uurinud setu surnu- ja mõrsjaitke: itkude liigitusest zhanrilisi iseärasusi, itkude värsimõõtu. (Setu itkuviiside meetrikast. - Keel ja Kirjandus 1993, nr. 5, 282-292). A. Vissel on analüüsinud karjase vokaalmuusika alaliikide (loitsud, kutsungi-käsklused, huiked, helletused, karjaselaulud) muusikalisi iseärasusi, lokaalseid erijooni ja suhteid naaberrahvaste karjaserepertuaariga. (Vissel A. Estonian Herding Songs. - ARV Nordic Yearbook of Folklore 1995. Uppsala 1995: 51, 123-133; Vissel A. Herding Songs of the Estonian and the Balts. - Professor August Robert Niemi and Comparative Folklore Investigations of the Balts and Baltic Finns. Papers of the International Conference held on 1-2 December, 1994, Vilnius, Lithaunia. - Vilnius, 1996. - 29-45.)

Akustilised uuringud
Akustilised uuringud võimaldavad tungida sügavamale rahvamuusikasse. I. Rüütlilt ilmus mitmeid uurimusi koostöös arvutuslingvistika grupiga (rahvaviisi automaatse noodistamise võimalustest). (Automatic notation of one-voiced song / M. Remmel, I. Rüütel, J. Sarv, R. Sule; Academy of Sciences of the Estonian S.S.R. Institute of Language and Literature; edited by Ü. Tedre. Tallinn 1975. 24 p. (Preprint KKI ; 4). Hiljem on koos J. Rossiga analüüsitud helikontuure. Alustatud suunda on edasi arendanud Taive Särg ja Triinu Ojamaa. T. Särg on mõõtmiste tulemusel täpsustanud regilaulude heliridu ja intervalle, võrrelnud kõne- ja regiviisi meloodiat 3-silbilisi sõnu sisaldavates värssides. T. Ojamaa on huvitunud eelkõige traditsioonilisest intoneerimisest (nagu pulsatsioon, libistused jm) nganassaani rahvamuusikas.


Folkloor tänapäeval

I. Rüütel on arvukates artiklites käsitlenud rahvusliku identiteedi ja kultuuri, folkloori ja tänapäevakultuuri, traditsiooni ja innovatsiooni ning folklooriliikumise probleeme. (Rüütel, I. Situation on Traditional Music in Estonia on Some Recent Trends in its Innovation. - Wissenschaftliches Forum musikalische Volkskultur Puchberg am Schneeber. "Tradition und Innovation in der Volksmusikoflege". Gesammelte Referate der Seminare aus den Jahren 1988 und 1989. Mödling, 1991, 72-84_ Rüütel I. Folksgesång och etnisk identitet i Estland. - Folk och musik 1995. Vasa, 1995, 89-103. - (Finlands svenska folkmusikinstitut) jt.

K. Kuutma uurib fokloori, fokloorifestivale ja laulupidude muutuvat rolli tänapäeva ühiskonnas (Laulupeod rahvusliku identiteedi kandjana. - Mäetagused. Elektrooniline ajakiri http://haldjas.folklore.ee/tagused. Tartu 1996; Cultural Identity, Nationalism and Changes in Singing Traditions. - Folklore. An Electronic Journal of Folklore, Vol. 2. http://haldjas.folklore.ee/folklore. Tartu 1996. Kuutma, K. Generations in Transmitting Tradition from the Aspect of Family and Society. - The Family as the Tradition Carrier. Conference Proceedings. Tallinn 1996. 1: 72-77. (NIF Publications No. 31). jt.

V. Sarv on analüüsinud muutusi Setu laulutraditsioonis (viisis, tekstis, esituses). (Setukaisten elävä laulu- ja juhlaperinne. - Koltat, karjalaiset ja setukaiset. Pienet kansat maailmojen rajoilla. Snelman-Instituuti A-sarja 19, 1995: 189-199). Analüüsinud V. Tormise loomingut (Sarv V. The Complicated Role of a Soviet Shaman. - Folk Belief Today. Tartu : EKI, KM, 1995: 434-438).

T. Särg on huvitunud Karksi ja mitmesugustest omaloomingut viljelevatest rahvamuusikutest tänapäeval (videofilm " Milvi Kallaste. Meie perekonnas ei möödunud ükski pidu ilma muusikata").

A. Vissel on jälginud lastevanemate lastelaulude repertuaari ja selles toimuvaid muutusi (Vissel A. What Is Sung to Children in Estonian Homes Today? - The Family as the Tradition Carrier. Conference Proceedings. - Tallinn, 1996. - 1. - 183-191. - (NIF Publications No. 31) ning traditsioonilist ja uuenduslikku lastemängudes tänapäeval.

ARS MUSICAE POPULARIS

Avaldab rahvamuusika uurimusi, monograafiaid, artiklite kogumikke või teaduslikke allikapublikatsioone. Sarjas on ilmunud tosin väljaannet.


Rahvamuusikakonverentsid

Soome-ugri rahvamuusika konverentsid stimuleerisid etnomusikoloogia kui teadusharu kujunemist mitmete soome-ugri rahvaste juures. Nõukogude ajal täitsid need konverentsid hõimuliikumise tühiku. Alates 1989. a. muutusid need rahvusvahelisteks.
1976: Soomeugrilaste rahvamuusika ja sidemed naaberkultuuridega;
1979: Soome-ugri rahvamuusika arhailised vormid ja nende osa nüüdiskultuuris;
1982: Soome-ugri rahvamuusika sünkretismiprobleemid;
1986: Muusika soomeugrilaste pulmakommetes;
1989: Rahvamuusika tänapäeval;
1993: Autentne fokloor tänapäeva foklooriliikumises;
1994: Perekond kui traditsiooni kandja;
1996: Rahvalaul ja muusika kui identiteedi kandja ja kultuurivahetuse objekt.
Avaldatud on teesid ja ettekannete kogumikud.

Folklooriliikumine

Rahvamuusikauurijad on aktiivselt osalenud tänapäeva folklooriliikumise edendamisel, olles "Baltica" korraldajateks, folkloorirühmade juhtideks, konsultantideks, seminaride ja õppepäevade lektoriteks, korraldajateks jne. I. Rüütel on CIOFF-Estonia Eesti rahvusdelegaat ja Eesti Rahvusliku Folkooorinõukogu esimees. Töörühma liikmetest kuuluvad samasse Folkloorinõukogusse asutuste ja seltside esindajatena V. Sarv (Eesti Keele Instituut), Anu Vissel (Akadeemiline Rahvaluule Selts) ning Janika Oras (Eesti Keele Instituut).