1. Katku- ja aidsijuttude sarnasuste põhjusi (mõlema haiguse globaalne haare, nn massinarratiivide teke, antropoloog D. Sperberi teooria ideede epidemioloogiast).
2. Haiguse teke
Teadmatus epideemia tekkepõhjustest vallandab mitmeid hirme
ja tekitab irratsionaalseid oletusi (miasmide teooria, idee haiguse
kunstlikust tekitamisest sõjanduslikel vm. eesmärkidel).
3. Haiguse levitamine
Levitajaiks peetakse pahatahtlikke inimesi (eristaatusega ühiskonnagrupid,
süüdlaste jälitamise ideoloogiline (rassistlik)
suunitlus, püüded süüdlasi kõrvaldada).
4. Kontakt haigetega
Üleloomulikud nakatumisvõimalused (keskajal pilgukontaktist,
unesnägemisest, tänapäeval suudlustest, pisaratest,
puudutusest, basseini kasutamisest).
5. Haiguse vallandumise põhjused
Nii katku kui aidsi puhkemist on seletatud jumala karistusena
inimeste patuse elu eest.
6. Haiguse vältimine, ravivahendid
Teadmine, et pole mõjuvat ravimit haiguse tõkestamiseks,
suurendab hirmu ja annab alust kuulujuttudele (katkuaegsed utoopilised
retseptid, sagedased kajastused aidsi imeravimi leidmise kohta
meedias).
7. Kokkuvõte
Kui selgeks sai, et katk on ravitav ning tema tekke põhjused
pole mitte mütoloogilised või teoloogilised, vaid
meditsiinilised, hakkasid katkumuistendid kiiresti ununema. Tõenäoliselt
oleks samuti linnajuttudega aidsi kohta, kui avastataks usaldusväärne
ravim. Sarnasused mõlema teema käsitlemisel, näiteks
isikliku süütunde motiiv ja patuoina otsimine viitavad
inimlikule reaktsioonile ohu vastu. Katku- ja aidsijuttude võrdlemine
on juba seepärast tähtis, et see aitab ennetada ja mõista
inimeste mõtlematut käitumist ekstreemses situatsioonis.