Mees- ja naiskangelasest muinasjuttudes “Tuhkatriinu” (AT 510A) ja “Kuningatütar klaasmäel” (AT 530A)

Kärri Toomeos-Orglaan (Tartu Ülikooli rahvaluule üliõpilane)

 

 

Olenevalt sellest, kas kangelaseks on mees või naine, jagatakse muinasjutud maskuliinseteks ja feminiinseteks. Abieluni jõudmist taotlevate juttude kontekstis on just käsitletavaid tüüpe (510A ja 530A) peetud feminiinse ja maskuliinse jutu tüüpilisimaiks esindajaiks. Peale selle on minu arvates tegemist vägagi sarnaste lugudega, mida iseloomustab peale ühise eesmärgi (kaasa saamine) ka suur hulk sarnaseid motiive. Erisused neis juttudes tulenevadki ehk kangelase soost.

Ettekandes vaatlen lähemalt:

1) kangelase kodust olukorda, tema suhteid pereliikmetega;

2) abistaja ning abivahendite omandamist;

3) kangelase kohtumist tulevase kaasaga, millele järgneb kangelase kadumine, otsimine ning äratundmine.