Mees- ja naiskangelasest muinasjuttudes “Tuhkatriinu” (AT 510A) ja
“Kuningatütar klaasmäel” (AT 530A)
Kärri Toomeos-Orglaan (Tartu Ülikooli rahvaluule
üliõpilane)
Olenevalt
sellest, kas kangelaseks on mees või naine, jagatakse muinasjutud
maskuliinseteks ja feminiinseteks. Abieluni jõudmist taotlevate juttude
kontekstis on just käsitletavaid tüüpe (510A ja 530A) peetud feminiinse ja
maskuliinse jutu tüüpilisimaiks esindajaiks. Peale selle on minu arvates
tegemist vägagi sarnaste lugudega, mida iseloomustab peale ühise eesmärgi
(kaasa saamine) ka suur hulk sarnaseid motiive. Erisused neis juttudes
tulenevadki ehk kangelase soost.
Ettekandes vaatlen lähemalt:
1) kangelase
kodust olukorda, tema suhteid pereliikmetega;
2) abistaja ning
abivahendite omandamist;
3) kangelase
kohtumist tulevase kaasaga, millele järgneb kangelase kadumine, otsimine ning äratundmine.