Eesti
rahvaviisid Edgar Arro oreliseades
Marelle Siitas (Eesti
Muusikaakadeemia)
Edgar
Arro (1911-1978) lõpetas Tallinna Konservatooriumi oreliklassi (prof A. Topman)
1935. a ja kompositsiooniklassi (prof A. Kapp) 1939. a. Tema loomingusse
ilmusid rahvamuusika elemendid (rahvaviisitöötlused koorile) sõja-aastail
Nõukogude tagalas. H. Lepnurme väitel kõlas rahvaviisidel põhinev muusika tema
loomingus eriti isikupäraselt opereti “Rummu Jüri” (1954) rahvastseenides.
Eesti regiviise hakkas E. Arro kasutama oma
oreliloomingus 1960. aastail. Tõukeks sai “Estonia” kontserdisaali uue,
rikkalike kõlavõimalustega oreli (Tšehhoslovakkia firma
Rieger-Kloss) valmimine 1961. aastal. Aastail 1968–1978 ilmusid kuus vihikut
“Eesti rahvaviisid orelile”, mis sisaldavad ühtekokku 57 orelipala. Lisaks
regiviisidele on ta neis kasutanud rahvapillilugusid. Lähtematerjaliks on olnud
H. Tampere publikatsioonid “Eesti rahvalaule viisidega” I–V (1956–1965) ja
“Eesti rahvapillid ja rahvatantsud” (1975).
Ettekanne tugineb Teatri- ja Muusikamuuseumi
arhiivis leiduvatele käsikirjalistele allikatele (E. Arro fond ja “Estonia”
kontserdisaali uue oreli ehituslikud originaalmaterjalid), ajakirjanduses
avaldatud artiklitele (H. Lepnurm, L. Normet, R. Sule jt), varasematele
helisalvestustele ja eeskätt E. Arro oreliloomingu analüüsile.
Kuidas ühendada lineaarset regiviisi
funktsionaalharmoonilise mõtteviisiga? Kuidas tuua esile regiviiside algsele
kasutamisolukorrale omast keskkonda muusikaliste vahendite abil? Rahvaviiside
töötlemisel on helilooja lähtunud üksnes viisidest ja mitte arvestanud laulude
sõnalist külge. Viiside “seadmise” juures on E. Arro peahuvi kuulunud
harmooniale ja tämbritele, mille saavutamiseks on ta kasutanud erinevaid
kompositsioonitehnilisi ja orelikäsitluslikke võtteid.
Vajadus antud ainestikuga tegelemiseks kerkis mul
esile seoses orelikontserdi ettevalmistamisega, mille kavas olid ka E. Arro
rahvaviisiseaded orelile. Kuigi esialgu tekitas muret materjali
interpreteerimine, võimaldas süvenemine antud teemaderingi leida mõningaid
lahendusi rahvaviiside ja professionaalse orelimuusika ühendamisel.