Kaks maailma või üks?
Tegelasrollide erinevused eesti imemuinasjuttudes nais-
ja meesjutustajate puhul
Risto Järv (Tartu Ülikooli eesti ja võrdleva rahvaluule
õppetooli teadur)
Rahvajuttude
varasemate kirjapanekute puhul ei pidanud kogujad jutustaja isikut sageli
oluliseks. Sama probleem on korduvalt üles kerkinud ka 1999. aastast alanud
eesti imemuinasjuttude tekstikorpuse koostamise käigus. Pelgalt nimest siiski
mõnevõrra sagedamini on teada jutustaja sugu (ilmselt saamegi üht-teist
järeldada ka koguja soo põhjal – võib oletada, et “vähem-ise-rääkivatelt”
informantidelt on kogujad küsinud pigem neid sü˛eid, mida tunnevad nemad).
Ettekandes uurin tekstikorpusesse senisisestatud tekstide põhjal, kas erinevused
imemuinasjutu tegelasrollide täitmisel tegelaskujudega on sõltunud jutustaja
soost. Püüan selgitada, millised on olnud tegelasrollide täitmise stereotüübid
mees- ja naisjutustajate puhul. Kas naine tegelaskujuna on tõepoolest kõikjal
mehest passiivsem, nii nagu mitmed uurijad väitnud?
Ettekandes on võrreldud ennekõike neid muinasjututüüpe, mida on kogutud nii
mees- kui naisjutustajatelt: millised erinevused on kummalgi puhul. Eesti imemuinasjuttude
puhul ei tule kuigi veenvalt kõigi jututüüpide puhul esile mitmete uurijate
korratud tõde, et mehed räägiks vaid maskuliinseid – meespeategelasega – jutte
ning naised nii feminiinseid kui maskuliinse sü˛eega muinasjutte. Mehed on
jutustanud ka naispeategelasega imemuinasjutte, teisalt on maskuliinsü˛eid, mis
on peaaegu ainult meeste repertuaari kuulunud. Nii on lisaks jutustaja soole
ilmselt muidki faktoreid, mis määranud tegelasrollide täitmise.